Shirataki-glasnudlar (Cookie 2011-09-19)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alla som går på lchf-dieten, alltså kolhydratfattig diet, skulle jag vilja rekommendera shirataki-glasnudlar för att de innehåller väldigt lite kolhydrater. Nudlarna är gjorda på konjakrot som  även kallas för jams. De påminner mycket om vanliga glasnudlar men ger lite mer tuggmotstånd. De smakar inget men drar åt sig väldigt mycket av de smaker man tillsätter. 

Näringsvärdet per 100 g är: energi 5 kcal, protein 0 g, fett 0 g, kolhydrater 0,3 g, fiber 2,2 g, natrium 2 mg.

Shirataki-glasnudlar har en tendens att lukta lite när man öppnar påsen, men det är bara att lägga dem i kallt vatten i ca 5-10 minuter så försvinner lukten. Sedan lägger man nudlarna i kokande vatten, som är smaksatt med buljong, Ros dee eller salt. Jag brukar hälla av vattnet redan efter 10 sekunder, bara så att nudlarna hinner värmas upp. Ju längre tid man tillagar dem desto mer tuggmotstånd blir det. Om man vill ha nudlarna i en maträtt - de passar bra till "Yum"-rätter - så lägger man i stället i nudlarna i maträtten när den är klar, och låter dem ligga i ca 1 minut innan maten serveras.

På bilden har jag lagt nudlarna i "Kryddstark sallad med tigerräkor" men bytt tigerräkorna mot Sea Food Mix. Så här gott blir det, se bilden nedan: Vill du göra en "Yum"-rätt så hittar du recept bland Jiab´s favoriter på Tom Yum Kung (räksoppa med citrongräs).